zaterdag 9 juli 2011

De echte Ardennen for kids

Ik weet het, ik heb mijn -nog maar net gestarte- blog de voorbije week zwaar verwaarloosd. Dat komt omdat ik samen met man-, dochter- en zoonlief een weekje op retraite ben geweest in de Ardennen. Handig als je schoonouders daar een chalet hebben staan natuurlijk ...

Hoewel ik de streek van Hotton, Barvaux, Durbuy en La Roche eigenlijk wel al heb gezien, is ernaartoe trekken met kinderen een totaal nieuwe uitdaging. Het had daarenboven iets weg van een volksverhuis, want de nieuwe Roomster van manlief barstte haast uit zijn voegen ...

Eens gesetteld werd het een weekje ontspannen bij mooi en slecht weer, met wat wandelingetjes hier en daar, een paar flesjes rode wijn op het terras (waar je heel de wereld voor mij was), eens goed bijkletsen met mijn grote nicht en vooral veel dingen uittesten die voor een bijna tweeënhalf jaar oude meid interessant kunnen zijn.


Belangrijke conclusie is dat het Domaine de Palogne, ondanks speelplein en een paar mooie foto's, niet echt de moeite is. Hoewel dat ook kan liggen aan het feit dat ik me die dag niet helemaal toppie voelde en Eline tameijk gefrustreerd rondliep met een natte broek. Neen, uw vakantie in de Ardennen is niet het ideale moment voor zindelijkheidstraining, dat weten we nu ook al weer ...

Wat is dan wel de moeite? Wij gingen alvast een paar dingen checken en dit zijn de belangrijkste bevindingen:


Het speelpleintje in het centrum van Hotton, op het eilandje in de Ourthe, is een absolute topper en zal dat gedurende vele jaren nog wel blijven. De toestellen zijn dan misschien al wat verouderd (jaja, beroepsmisvorming!), het zijn echte blijvers die ook bij jonge kids in de smaak vallen en uitnodigen tot spel en fantasie.


Hoewel niet bijster origineel en niets voor Studio 100-haters, is ook PlopsaCoo een aanrader. Terwijl dochterlief genoot van ritjes op de konijntjes, de paardjes, de autootjes en de vliegende fietsen, gingen mama en papa ook de nieuwste attractie Vicky The Ride uittesten en overwon mama haar hoogtevrees in de Mega Mindy Flyer :-)


Ook interessant is Parc Chlorophylle, een educatief recreatiebos in Dochamps. Hoewel dochterlief nog te klein is voor het educatieve luik, genoot ze wel van de wandeling (zij het voor de helft in haar 'boejie'), de uitkijktoren met hangbrug en superglijbanen en het grote speelplein aan de in/uitgang van het park.


Niet alleen bijzonder goedkoop dankzij het Plopsa-abonnement (maar ook zonder nog niet bijzonder duur), en ook nog eens echt de moeite is het wildpark Monde Sauvage in Aywaille. Het eerste deel van het parkbezoek gebeurt met de wagen, waarbij je onder meer langs zebra's, krokodillen en nijlpaarden rijdt. Het wildpark zelf, dat je te voet bezoekt, huisvest allerlei katachtigen, roofvogels, beren, giraffen, olifanten, ... kortom genoeg om dochterlief haar ogen uit haar oogkassen te doen vallen. Afsluiten na al die dierenpracht kan op het prachtige speelplein met toestellen voor groot en klein van mijn favoriete merk: Kompan, jawel, mevrouw heeft een dure maar goede smaak :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten