zondag 26 juni 2011

Twee dekens en twee lakens

Ik ben een spellingsfreak. Ooit keek ik als 16-jarige naar het groot dictee der Nederlandse taal, besloot om mee te doen vanuit mijn zetel en slaagse erin "slechts" 17 fouten te schrijven, terwijl het gemiddelde van de deelnemers op 14 zat. Het deed dan ook een beetje pijn als men kort daarna besloot om nog eens de spelling te veranderen, waardoor ik niet meer helemaal mee was, maar ook toen ik vanavond mijn mailbox opendeed en een mailtje vond met de melding dat 'onmiddellijk' met twee d's en twee l'en wordt geschreven en ik het best zou aanpassen in mijn vorig blogbericht ...

Uiteraard weet ik als grote spellingsfreak dat 'onmiddellijk' zo geschreven wordt, ik had er vroeger zelfs een heel mooi ezelsbruggetje voor: 'ik ga onmiddellijk gaan slapen met twee D-ekens en twee L-akens'. Ik heb alleen het probleem dat ik niet zo supergoed kan typen en ik daarenboven een beetje te lui ben om mijn eigen teksten nog eens van voor naar achter na te lezen, met als gevolg dat er wel eens een lettertje kan ontbreken, toegevoegd zijn of omgewisseld worden hier en daar. 

Vandaar dat ik af en toe geheel verkeerdelijk 'sprotcentrum', 'Bredenen', 'vernaderen' of 'onmidellijke' durf typen...

Ik heb ondertussen braafjes mijn typfout (want dat was het!) rechtgezet. Alleen blijf ik mij afvragen waarom de afzender van de mail typfouten (want dat zijn het!) zoekt op mijn blog, in plaats van van zijn wittebroodsweken te genieten. Dus bij deze: neem uw twee dekens, uw twee lakens en uw vrouw mee naar bed en doe er iets leuks mee ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten