zondag 24 juli 2011

De week van de experimentele keuken

Het is altijd even spannend als ik op maandagnamiddag mijn Bio-pakket van Julienne ga afhalen: welke groenten zitten er deze keer weer in en wat kan ik er mee aanvangen? Deze week was het eens erg simpel, aangezien zowat alle ingrediënten voor een heerlijke ratatouille (paprika's, een courgette, een aubergine en tomaten) in mijn pakket zaten.

Vorige week was echter een ander paar mouwen, want de zak zag er als volgt uit: aubergine, tomaat, ijsbergsla, zomerprei, labboon (tuinboon), wortel, peterselie en groene selder. Het zou een week vol geslaagde experimenten worden...

Op maandag (biopakket-afhaaldag) wordt meestal de rauwkost verwerkt met een stukje vlees, dit keer werd het een een kalfslapje met béarnaisesaus.

Dinsdag besloot ik dit recept voor spaghetti met tuinbonen en spek uit te proberen. Ik onthou vooral dat er aan het uitdoen van die gigantische peulen nog redelijk wat werk is en dat tuinbonen eigenlijk wel redelijk droog smaken, maar af en toe best wel eens lekker kunnen zijn. En het ziet er best smakelijk uit op foto :-)

Woensdag verwerkte ik de wortelen en aubergine in een superlekkere, zelf uitgevonden quiche (zie verder). Donderdag besloot ik, Mme Zsazsa's traag gegaarde prei met gnocci (zie foto) uit te proberen. Zalig simpel en overheerlijk !! De rest van de week mochten we genieten van andermans keuken want we waren uitgenodigd op een trouw, gingen gaan eten en mochten genieten van een "BBQ à la Christine/cuisine". Met de selder en de tomaten maakte ik tomatensoep (met balletjes!) voor de zondag (want dan hadden we volk).

En dan nu het recept:

Quiche met wortelen, aubergines en blauwe kaas

Ingrediënten:
1 pakje kant en klaar bladerdeeg, 2 grote of 4 kleine wortelen, 1 aubergine, 1 pakje (150 à 200 gr) blauwe kaas (Roquefort, Bleu D'Auvergne, ...), 1 flesje room (ik gebruik extra licht - blauwe dop van Campina), 3 eieren, beetje verse tijm, peper en zout

Bladerdeeg uitrollen en 20 min laten rusten. Ondertussen de wortelen en aubergine in stukjes (julienne) snijden en stoven in wat boter. Op smaak brengen met tijm, peper en zout. In een maatbeker de room en de eieren klutsen met wat peper en zout. De bladerdeeg in een bakvorm leggen en wat gaajes inprikken met een vork (best met bakpapier en al, anders goed invetten), dan de gestoofde wortelen en aubergines erbij doen, blauwe kaas erover verdelen en dan room- en eiermengsel erover. Eventueel wat geraspte kaas erover en 35 à 40 min in de oven op 200 à 220 graden. 

Een tip: niet te zuinig zijn met zout!  Smakelijk !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten